U okviru rada udruženja pacijenata IVF Centar završeno je jednomesečno istraživanje o zadovoljstvu pacijenata klinikama za vantelesnu oplodnju. Upitnik je popunjen 144 puta i dobijeni su odgovori od 144 pacijenta, a u vezi sa zadovoljstvom IVF klinikama i njihovom uslugom.
Istraživanje je bilo u potpunosti anonimno i sadržalo je 16 pitanja. Najveći broj ispitanika ima od 36 do 40 godina i veliku većinu čine žene (čak 99%).
Najveći broj ispitanika (95%) IVF postupak rade u Srbiji, što je posebno značajno u svetlu odluke države da proširi kriterijume, te da najveći broj ljudi u Srbiji ima prava da preko RFZO-a pristupi lečenju i najveći broj njih ima pravo na postupke preko Fonda.
Međutim, rezultati pokazuju da najveći broj pacijenata za procedure bira privatne klinike, i to u Beogradu ili Novom Sadu.
Kada je u pitanju zadovoljstvo pacijenata uslugama u IVF klinikama, pacijenti smatraju da je komunikacija s njima na lošem nivou, te je više od 66% ispitanika kompletno nezadovoljno komunikacijom sa IVF klinikom.
Nedostaje im dostupnost IVF klinike jer, kako kažu, često ostaju bez neophodnog odgovora, podrške i dodatnih informacija koje su im potrebne u toku postupka, pre i posle IVF postupka. Pacijenti smatraju da je neophodno raditi na što boljoj komunikaciji i psihološkoj podršci.
U prilog tome govori i činjenica da je tek nešto manje od 30% pacijenata osetilo razumevanje, saosećanje i podršku pre, u toku, ili nakon IVF postupka.
Klinike za IVF postupke smatraju se nedovoljno transparentnim kada je u pitanju finansijski deo.
Pacijenti nisu na vreme obavešteni o eventualnim dopalatama niti o konkretnim cenama usluga. I dok se često pominje visok uspeh vantelesne oplodnje, pacijenti smatraju da ne postoji relevantna institucija koja prati stvaran uspeh IVF klinike.
- Komunikacija s pacijentima je dvosmerna akcija i pacijenti moraju učestvovati u svom IVF procesu jer je lečenje okrenuto njima. Pacijenti imaju prava da postave pitanje, da se informišu, dobiju konkretne informacije o njihovom lečenju i konkretnom postupku i ne smeju da osećaju strah - izjavila je Sandra Jovanović, osnivač IVF Centra.
Od dodatnih komentara ispitanika izdvajamo nekoliko najupečatljiviih:
* „Doktorka je jako drska, nema empatije nimalo…Radi kao na traci i ništa neće da govori šta vidi na ultazvuku… Mnoge žene kada izađu iz njene ordinacije plaču…“
* ,,Primaju 20 pacijenata u isto vreme, pregled traje po 30 sekundi, nisu posvećeni pacijentima ni malo, ne dobijamo odgovor kakvi su embrioni bili i kako napreduje njihov razvitak iz dana u dan.”
* ,,Jako sam nezadovoljna doktorima i klinikama u Srbiji. Ni malo ne ulaze u srž problema i koliki je problem uopšte, već rade po nekoj ustaljenoj matrici.“
* “Doktorku sam jedva videla, razmenile smo jedva 2-3 rečenice tokom celog postupka, stalno je bila odsutna, menjali su je drugi doktori. Sestre ne odgovaraju ni na jedno pitanje, kažu “sve pitajte doktorku”, koju jedva da vidim.”
* ,,Osećala sam se “kao broj i kao na traci”. Negativnu betu sam javila čak 3 puta, jer su bili u gužvi, pa su me svaki put zamolili da zovem kasnije ponovo da upišu”
* „Posle 3 neuspela embriotransfera, kada se konačno saznalo šta je uzrok, sve se preokrenulo, doktorka i klinika su prestali da mi se javljanju, ni izvinite nisam dobila.“
* „Četiri VTO sam imala u ovoj klinici. Na svoju ruku vraćali su uvek tri embriona ne pitajući mene i supruga ništa. Pred sam transfer nudili bi mi razne usluge koje koštaju, a koje bi povećale šansu, ali ne i osigurale trudnoću. Naravno da pristaješ na sve u nadi da će uspeti“.
* Ukoliko imate bilo koje pitanje, sugestiju ili ste doživeli nešto slično, udruženje IVF Centar vas poziva da ih kontaktirate i kažete svoje iskustvo. Možete ih pozvati na besplatan broj 0800 70 70 77 ili posetiti websajt www.ivfcentar.rs
Bonus video: