Naučnici razvijaju vakcinu koja može da odloži menopauzu: Da li će talasi vrućine otići u zaborav?
Foto: Foto Kineska medijska grupa

zdravstvene novosti

Zdravlje žena -

Dugo je postojala potraga za pronalaženjem tretmana koji bi bio adekvatan za sve žene u menopauzi koje se suočavaju sa iscrpljujućim simptomima kao što su talasi vrućine, magla u mozgu i umor. Naučnici iz Njujorka tvrde da su razvili tretman koji bi mogao da uspori ili zaustavi početak menopauze.

Za neke je efikasna hormonska supstituciona terapija, ali ne bi trebalo da je uzimaju, na primer, žene sa povećanim rizikom od raka dojke ili one koje su ga imale, kao i one sa nekim drugim indikacijama.

Naučnici neprestano rade na pronalaženju rešenja, a radoznalost ih je navela na pitanje – kako bi bilo, odnosno da li je moguće sprečiti da se hormonska promena uopšte desi?

Naučnici oprezni zvog rizika koje nosi hormonska terapija

Tim naučnika iz Njujorka kaže da je ovo, iako zvuči neverovatno, moguće i da rade na tome da 'vakcina za menopauzu' bude dostupna svim ženama u SAD.

Vakcina, koja se može davati svakih nekoliko meseci, oponaša dejstvo anti-Mullerovog hormona (AMH), koji je uključen u ovulaciju i počinje da opada kada žena napuni 25 godina. Kada žene uđu u menopauzu, obično između 45 i 55 godina, doživljavaju nagli pad reproduktivnih hormona potrebnih za trudnoću, uključujući estrogen, progesteron i AMH.

Istraživači iz jedne biotehnološke kompanije sugerišu da bi vakcinisanje žene sa AMH svakih nekoliko meseci moglo veštački da podigne nivoe hormona AMH, što bi moglo da odloži menopauzu na neodređeno vreme. Naučnici nisu komentarisali rizike vakcine, ali se pokazalo da redovna terapija zamene hormona povećava rizik od raka dojke i endometrijuma.

Menopauza
foto: Profimedia

Žene sa višim anti-Mullerovim hormonom kasnije ulaze u menopauzu

Doktor Dejzi Robinton, molekularni biolog, koja stoji iza razvoja vackine, rekla je za Dejli mejl da ova vakcina neće samo odložiti menopauzu, već bi je mogla sprečiti.

- Studije već pokazuju da žene sa sindromom policističnih jajnika (PCOS) ili uvećanim jajnicima koje imaju nivo AMH dva do tri puta veći od normalnog ulaze u menopauzu oko dve godine kasnije od onih bez tog stanja. U svakom ciklusu, žena izgubi oko 1.000 folikula. Naučnici su otkrili da kada žena ima veći nivo AMH, ovaj gubitak može da se uspori - objasnio je dr Robinton.

Lek se trenutno testira na miševima kako bi se pokazalo da je bezbedan za upotrebu, a rezultati se očekuju u narednih nekoliko meseci. Ako budu uspešni, ispitivanja na ljudima mogla bi da počnu u narednih nekoliko godina. Lek bi u početku mogao da košta nekoliko hiljada dolara.

Menopauza
foto: Profimedia

Tim iz Njujorka nije jedini koji pokušava da pronađe način da zaustavi ili odloži menopauzu. Naučnici sa Univerziteta Kolumbija, koji testiraju da li jedinjenje iz bakterija na Uskršnjem ostrvu poznato po svojstvima protiv starenja, može da odloži starenje jajnika i, samim tim, menopauzu.

Ispitivanje je obuhvatilo 50 zdravih žena između 38 i 45 godina koje su imale redovne menstruacije, ali nisu bile zainteresovane za začeće. Uzimaju ili sedmične doze ovog jedinjenja ili placebo. Veruje se da to jedinjenje pomaže u inhibiciji odlaganja hromozoma, što je povezano sa starenjem ćelija.

Prenela: O.M.