Ako želite aktivan mozak, beleške pišite rukom: Na ovaj način pamtite informacije i do 25 puta brže
Većina ljudi se sada oslanja na svoje pametne uređaje kada pravi liste za kupovinu, beleške ili podsetnike u kalendaru. Ali ispostavilo se da nije baš najpametnije da ih koristimo za sve što želimo da pamtimo. Evo i zbog čega.
Veliki broj dokaza pokazuje da pisanje rukom podstiče drugačije i složenije moždane veze koje su ključne za kodiranje novih informacija i formiranje sećanja.
Najnovija studija koja podržava ovu ideju objavljena je u časopisu Frontiers in Psichology. Istraživači u Norveškoj su tražili od studenata da napišu pojedinačne reči digitalnom olovkom na ekranu osetljivom na dodir ili jednim prstom za kucanje, a pomoću EEG-a su izmerili električnu aktivnost u mozgu.
Pisanje rukom aktivira mozak na poseban način
Otkrili su da su obrasci povezivanja mozga daleko razrađeniji i rasprostranjeniji kod učesnika koji su pisali rukom u poređenju sa onima koji su kucali. Ovo sugeriše da precizno kontrolisani pokreti ruku koji se javljaju tokom pisanja dovode do prostornih i vremenskih obrazaca u mozgu koji podstiču učenje.
Ovo istraživanje se zasniva na velikom broju prethodnih istraživanja koja otkrivaju da rukopis aktivira mozak na način na koji drugi oblici beleženja informacija ne rade.
Sistematski pregled iz 2022. kombinovao je podatke iz 33 studije kako bi se procenilo da li uzimanje beleški rukom u odnosu na kucanje utiče na performanse učenika na testu. Pregledom je utvrđeno da su učenici koji su pisali rukom beleške postigli znatno bolje rezultate od učenika koji su kucali beleške.
Pisanje rukom važno je u razvoju dečjeg mozga
Takođe, studija japanskih naučnika iz 2021. otkrila je da su učesnici koji su beležili informacije o događajima iz kalendara na papirnim kalendarima pokazali veću aktivnost mozga (kada su kasnije pokušali da se prisete detalja informacija) od učesnika koji su snimili iste informacije na pametnom telefonu.
I mnoge ranije studije pokazuju da je rukopis važan u razvoju dečjeg mozga. Ova studija je tražila od petogodišnje nepismene dece da pišu, kucaju i crtaju slova dok su podvrgnuti funkcionalnom MR skeniranju. Učenici koji su pisali rukom jedini su pokazali moždanu aktivnost u delu koji se koristi za učenje čitanja.
Prenela. O.M.
(izvor: ordinacija.vecernji.hr/kurir.rs)
Da li previše soli može da dovede do dijabetesa? Rezultati istraživanja su nedvosmisleni