Naučnici otkrili gene koji utiču na početak puberteta: Devojčice ciklus dobijaju ranije nego nekada
Foto: Shutterstock

medicinske novosti

Zdravlje dece -

Naučnici su identifikovali šest gena za koje kažu da „odlučujuće" utiču na vreme početka puberteta, kao i do sada nepoznate varijetete ovih gena.

Istraživači sa Univerziteta Kembridž proučavali su DNK oko 800.000 žena iz Evrope, Severne Amerike, Kine, Japana i Koreje. Univerzitet je objavio detalje studije, koju je podržao Savet za medicinska istraživanja.

Vodeći istraživač studije dr Ketrin Kentistou rekla je da su geni otkriveni kod devojčica, ali da su često imali „isti uticaj“ na vreme početka puberteta kod dečaka.

Pubertet kod devojčica počinje ranije, između 10. i 15. godine
Pubertet kod devojčica počinje ranije, između 10. i 15. godinefoto: Profimedia

Više od 1000 promena u DNK pre pojave menstruacije

Međunarodni tim, predvođen istraživačima iz Jedinice za epidemiologiju Saveta za medicinska istraživanja (MRC) na Univerzitetu Kembridž, sproveo je najveću studiju te vrste, saopštio je univerzitet.

Studija je objavljena u naučnom časopisu Nejčer genetiks.

- Istraživači su pronašli više od hiljadu varijanti – malih promena u DNK – koje utiču na vreme pojave prve menstruacije - navodi se u saopštenju univerziteta.

- Ovo je prvi put da smo uopšte mogli da analiziramo retke genetske varijante na ovom nivo. Identifikovali smo šest gena koji duboko utiču na vreme početka puberteta. Iako su ovi geni otkriveni kod devojčica, oni često imaju isti uticaj na vreme puberteta i kod dečaka - dodala je dr Kentistou, vodeći istraživač studije.

Raniji pubertet dovodi do veće stope prekomerne težine i gojaznosti u odraslom dobufoto: Shutterstock

Gojaznost

Naučnici uključeni u studiju rekli su da postoji veza između ranog puberteta i povećanja telesne težine.

- Mnogi geni koje smo otkrili utiču na rani pubertet tako što prvo ubrzavaju debljanje kod novorođenčadi i male dece - rekao je profesor Džon Peri.

Ovo onda može dovesti do potencijalno ozbiljnih zdravstvenih problema u kasnijem životu, jer raniji pubertet dovodi do veće stope prekomerne težine i gojaznosti u odraslom dobu.

Razlozi za rani pubertet nisu dovoljno istraženi

Univerzitet je u svom saopštenju naveo da je starost u kojoj devojčice ulaze u pubertet i počinju da dobijaju menstruaciju obično između 10. i 15. godine.

- To je sve ranije i ranije poslednjih decenija - navodi se u saopštenju.

Rani pubertet je povezan sa povećanim rizikom od brojnih bolesti u kasnijem životu, uključujući dijabetes tipa dva, kardiovaskularne bolesti i određene vrste raka.

Kasniji pubertet, s druge strane, povezan je sa mnogo boljim zdravstvenim stanjem u odraslom dobu i dužim životnim vekom.

Istraživači su generisali „genetski rezultat" kojim može da se predvidi da li će devojčica dostići pubertet veoma rano ili veoma kasno, stoji u saopštenju univerziteta.

Prenela: O.M.