Sinusi i nagle promene pritiska: Šta je aerosinusitis i kako da znate da li ste u riziku?
Kada dođe do značajne razlike između pritiska vazduha unutar sinusa i spoljašnjeg vazduha - što je individualno i najčešće podrazumeva negativan pritisak u sinusima - dolazi do tzv. barotraume sinusa. To je bolna upala sluzokože sinusa, koja u težim slučajevima može da izazove i krvarenje u samu sluzokožu.
Sinusi su šupljine u kostima lica koje su ispunjene vazduhom. Ima ih više, uglavnom su parni (po jedan sa svake strane), a imena su dobili po kostima u kojima se nalaze. Svi se nalaze oko nosa, sa kojim su povezani otvorima kroz koje prolazi vazduh iz spoljašnje sredine, pa se tim putem prirodno izjednačava pritisak - koji bi, u zdravom stanju, trebalo da bude jednak atmosferskom.
Kako nastaje barotrauma sinusa?
Do promene pritiska u sinusima ili zadržavanja tečnosti u njima može da dođe kada su njihovi otvori zapušeni - što se često dešava kod upale, kada je sluzokoža zadebljala ili ih zatvori gust sekret.
Ako u tom trenutku dođe do velike razlike u pritisku između sinusa i spoljašnjeg vazduha, dolazi do barotraume sinusa - bolne upale sluzokože koja u nekim slučajevima može da izazove i unutrašnje krvarenje.
Simptomi uključuju nagli i jak bol u licu i glavi - obično u predelu čela, sredine lica ili iza očiju - praćenu zapušenim nosem, a ponekad i krvarenjem iz nosa.
Ko je u riziku?
Riziku su najviše izložene osobe koje se često nalaze u situacijama brzih promena spoljnog vazdušnog pritiska - na primer, tokom poletanja i sletanja u avionu, prilikom ronjenja, pa čak i tokom putovanja planinskim krajevima.
Verovatnoća za nastanak barotraume dodatno se povećava ako osoba ima alergiju ili respiratornu infekciju, čak i običnu prehladu, jer je tada izjednačavanje pritiska otežano zbog lošije prohodnosti sinusnih otvora.
Zašto je popularan naziv aerosinusitis?
Barotrauma sinusa ušla je u medicinu s početcima mogućnosti letenja i razvojem aviomedicine, a posebno je postala poznata tokom i nakon Drugog svetskog rata, kada su piloti i članovi posade često imali ove tegobe. Tada je prvi put prepoznata veza između naglih promena pritiska i problema sa sinusima.
Danas, u vreme masovnih i komercijalnih letova, sve više pažnje se posvećuje održavanju stabilnog pritiska u avionskoj kabini. Ipak, osetljivost sinusa je individualna i zavisi od prirodne građe, veličine otvora sinusa, kao i dodatnih anatomskih faktora (iskrivljen nosni septum, prisustvo polipa itd).
Lečenje barotraume sinusa
Tipični simptomi u kombinaciji sa informacijom da je osoba prethodno letela avionom ili ronila, često jasno ukazuju na aerosinuzitis.
U takvom slučaju, najvažnije je postepeno vratiti osobu u zonu pritiska u kojoj se simptomi nisu javljali, a uz to koristiti i kapi za nos koje smanjuju otok sluzokože, poboljšavaju disanje i otvaraju zapušene otvore sinusa. Po potrebi se mogu dati i analgetici protiv bolova, ali često se bol povlači sam čim se pritisak izjednači.
Ova neprijatnost može da se javi jednom i traje nekoliko sati ili dana, a kod nekih osoba se ponavlja svaki put kada su izloženi promenama pritiska. Između tih epizoda nemaju nikakve tegobe.
U najtežim slučajevima hronične barotraume, kada simptomi ne prolaze uprkos redovnoj terapiji i kada se radiološkim pregledima utvrde patološke promene u sinusima, ponekad je potrebna i operacija. Operacijom se omogućava bolje prozračivanje sinusa i otklanjaju se anatomske nepravilnosti koje pogoduju hroničnim zapaljenjima.
Izvor: Adiva.hr/Zdravlje.kurir.rs
Zbog čega dolazi do upale zubnog živca? Dr Marija Živković objašnjava kada je neophodno njegovo vađenje i kako izgleda tok lečenja